هشدار بلینکن به چین در صورت فرستادن جنگ افزار به روسیه

© Sputnik / Russian Foreign Ministry  /  مراجعه به بانک تصاویر Государственный секретарь США Энтони Блинкен принимает участие во встрече глав внешнеполитических ведомств в форматах Россия-АСЕАН
Государственный секретарь США Энтони Блинкен принимает участие во встрече глав внешнеполитических ведомств в форматах Россия-АСЕАН - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، چین را در صورت عرضه جنگ افزار به روسیه تهدید به خراب شدن پیوندهای میان دو کشور کرد.
به گزارش اسپوتنیک، انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، گفت: "اگر چین تصمیم بگیرد که به روسیه جنگ افزار بفرستد یا به طور سیستماتیک تحریم‌های ضد روسیه را دور بزند، این می‌تواند به یک "مشکل جدی" در روابط بین پکن و واشنگتن تبدیل شود".
بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران گروه 20 در هند گفت: "اگر چین برای پشتیبانی از تجاوز روسیه یا دور زدن سیستماتیک تحریم ها برای کمک به روسیه در تامین جنگ افزارهای مرگبار دخالت کند، این یک مشکل جدی برای کشورهای ما خواهد بود".
وی یادآور شد، که این موضوع پیش از این در سطح سران دو کشور و در گفت وگو با دیگر نمایندگان عالی رتبه امریکا و چین مطرح شده بود. بلینکن به پرسش مربوطه چنین پاسخ داد: "من به طور مفصل توضیح نمی دهم (پیامدهای احتمالی)، اما، البته، ما امکان اعمال تحریم های مختلف را داریم".
Президент США Джо Байден и президент Украины Владимир Зеленский в Киеве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.02.2023
رد کردن طرح صلح چین برای اوکراین از سوی امریکا به جای کی‌یف
به گفته وزیر خارجه امریکا، "در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انجام چنین محموله هایی وجود ندارد، اما شواهدی وجود دارد که چنین احتمالی در حال بررسی است".
بلینکن گفت: "این یک نگرانی کلی است. بسیاری از شریک ها نه تنها در تماس با ما، بلکه مستقیماً با خود چین، از جمله اینجا در دهلی نو، نگرانی خود را در این باره ابراز می کنند".
نشست وزیران خارجه گروه 20 در تاریخ 1 تا 2 مارچ در دهلی نو برگزار شد. در این نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این گروه و همچنین وزیران و سازمان های بین المللی که به طور ویژه از سوی هند دعوت شده بودند، حضور داشتند. پیش از این گزارش شده بود، که در حاشیه نشست گروه 20، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، "کین گانگ" وزیر امور خارجه چین با ارائه موضع چین در قبال موضوع اوکراین گفت، که پکن با استانداردهای دوگانه و فشار تحریم ها مخالف است.
ایالات متحده و متحدانش بارها نگرانی خود را در مورد احتمال ارسال سلاح توسط چین به روسیه ابراز کرده اند. در همین راستا، پکن رسما غرب را به استانداردهای دوگانه در موضوع ارسال تسلیحات از چین به روسیه متهم کرد، زیرا خود غرب در حال فرستادن جنگ افزارهای گوناگون به اوکراین است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیش از این اعلام کرده بود، که ایالات متحده، نه چین، به طور مداوم به میدان نبرد درگیری اوکراین تسلیحات می‌رساند و واشنگتن باید از انتشار اطلاعات نادرست و واگذاری مسئولیت به دیگران دست بردارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های ادعایی برای کمک به چین با تسلیحات به روسیه، گفت که پکن قاطعانه این موضوع را رد کرده است و چیزی برای افزودن به آن وجود ندارد.
یادآوری می کنیم، که روسیه به دلیل ارسال جنگ افزارها به اوکراین یادداشتی به کشورهای ناتو فرستاد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد، که هر محموله ای که برگیرنده ای جنگ افزار برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد، که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند".
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد، که پمپاژ اوکراین با جنگ افزارها از غرب به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمک نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала