شایگو: شمار داعشیان در آسیای مرکزی 15 درصد افزایش پیدا کرده است/ بزرگترین تهدید از افغانستان است

© Sputnik / Пресс-служба Минобороны РФ /  مراجعه به بانک تصاویر Министр обороны РФ Сергей Шойгу на совещании руководящего состава Минобороны РФ
Министр обороны РФ Сергей Шойгу на совещании руководящего состава Минобороны РФ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2024
عضو شوید
وزیر دفاع روسیه در نشستی با مقام‌های ارشد نظامی این کشور، از افزایش شمار داعشیان خبر داده و افغانستان را تهدید اصلی برای آسیای میانه دانست.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه در نشست هیئت مدیره این سازمان گفت: "شمار شبه نظامیان "دولت اسلامی" (داعش، سازمان ممنوعه در فدراسیون روسیه) در جهت راهبردی آسیای مرکزی در جریان سال 15 درصد افزایش پیدا کرده است".
شایگو گفت: "وزارت دفاع روسیه در آغاز، چگونگی حل وظایف تضمین امنیت نظامی در جهت راهبردی آسیای مرکزی را مورد بحث قرار خواهد داد. وضعیت در منطقه همچنان دشوار است. بزرگترین تهدید هنوز از افغانستان است. در سال گذشته، شمار شبه نظامیان دولت اسلامی 15 درصد افزایش یافته است".
وزیر دفاع روسیه تصریح کرد، که هدف اصلی داعش گسترش ایدئولوژی رادیکال و فعالیت‌های تروریستی در مرزهای جنوبی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است.
رئیس وزارت دفاع روسیه در ادامه اضافه کرد، که افزایش نزدیک به20 درصدی تولید مواد مخدر و قاچاق آن از طریق جمهوری‌‎های آسیای میانه پیش‌بینی می‌شود.
از سوی هم آقای سرگئی شایگو تأکید کرد: "ما در حال انجام اقدام‌های پیشگیرانه هستیم".
سازمان های غیردولتی طرفدار غرب فعالیت های ضد روسی را در آسیای مرکزی افزایش داده اند
سرگئی شایگو، رئیس بخش نظامی روسیه گفت: سازمان‌های غیردولتی طرفدار غرب در مقابل یک عملیات ویژه، فعالیت‌های ضد روسی خود را در آسیای مرکزی افزایش داده‌اند تا همکاری‌های نظامی-فنی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه با روسیه، روسیه را تضعیف کنند. وزارت دفاع در حال انجام اقدامات پیشگیرانه است
افزون بر این، به گفته شایگو، "بیش از صد سازمان غیر دولتی بزرگ طرفدار غرب در منطقه فعالیت می کنند که بیش از 16 هزار دفتر نمایندگی و شعبه دارند".
شایگو افزود: "در پس زمینه یک عملیات نظامی ویژه، این سازمان های غیردولتی به طور قابل توجهی فعالیت های ضد روسی خود را افزایش دادند تا همکاری های نظامی-فنی، اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه را کاهش دهند. ما در حال انجام اقدامات پیشگیرانه هستیم".
به گفته وی، در سال 2024 در منطقه نظامی مرکزی، تلاش اصلی برای حل و فصل شرایط بحرانی در کشورهای منطقه و شرکت در هفت رزمایش در قلمرو قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان خواهد بود.
او اضافه کرد: "نتیجه آموزش نیروها، رزمایش نیروهای واکنش سریع جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی "تعامل-2024" خواهد بود که در آن گروه های نظامی پنج کشور شرکت خواهند کرد".
پیش از این، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در یک نشست با همتایانش از آسیای میانه در بیشکک هشدار داده بود، که 20 سازمان تروریستی با بیش از 23 هزار جنگ‌جو در افغانستان زیر کنترل گروه طالبان حضور دارند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала