جزئیات و واکنش ها به یورش مسلحانه به نمازگزاران هرات

© https://twitter.comطالبان به خبرنگاران: از امتحان رقابتی معلمان در هرات فقط از مردان گزارش تهیه کنید
طالبان به خبرنگاران: از امتحان رقابتی معلمان در هرات فقط از مردان گزارش تهیه کنید  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2024
عضو شوید
منابع محلی از ولایت هرات دیروز از یک یورش مسلحانه به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در شهرک اندیشه ولسوالی گذره این ولایت خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک، منابع محلی دیشب گزارش دادند، که در یورش افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه ولسوالی گذره هرات در هنگام نماز شام و خفتن جمعی از نمازگزاران به شهادت رسیدند.

برپایه این گزارش، در یورش به مسجد امام زمان (عج) شهرک گذره هرات دستکم 7 نفر از آن میان زنان و کودکان به شهادت رسیدند.

گفته می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین جاوید پیش‌نماز مسجد امام زمان (عج) به همراه 6 نفر دیگر از آن میان یک کودک نیز در این یورش جان باخته و شماری از نمازگزاران دیگر زخمی شده اند.

تاکنون مسئولیت این یورش را گروهی به دوش نگرفته و مسئولان امنیتی گروه طالبان هم در این باره دیدگاه شان را بیان نکرده اند.
واکنش ها
جبهه آزادی: یورش بر نمازگزاران در هرات از سوی گروه‌های زیر پشتیبانی گروه طالبان انجام شده است
جبهه آزادی افغانستان ادعا کرده که یورش مسلحانه بر مسجد شیعیان در هرات، از سوی "گروهای تروریستی" زیر پشتیبانی گروه طالبان برای دامن‌زدن به اختلافات فرقه‌ای در برابر شهروندان هزاره و دیگر اقوام کشور انجام شده است.
این جبهه امروز سه‌شنبه، 11 ثور، با نشر اعلامیه‌ای یورش بر نمازگزاران در هرات را "ادامه نسل‌کشی و جنایت در برابر بشریت" خوانده و آن را نکوهش کرده است.
در اعلامیه این جبهه آمده است، که شبکه‌های تروریستی در گذشته از شیوه‌های پیچیده‌تری برای انجام یورش های شان در افغانستان استفاده می‌کردند، اکنون از "پشتیبانی مستقیم تأمیناتی و تجهیزاتی امارت طالبانی بهره‌مند هستند و با خیال راحت مردمان ملکی را به رگبار می‌بندند".
جبهه آزادی افغانستان اضافه کرده است: "پس از کشتار گروهی مردم بی‌گناه و بی‌دفاع، بدون هیچ دغدغه و نگرانی به مهمان خانه‌ها و محلات تجمع طالبان بر می‌گردند و از هیچ نوع پی‌گرد و بازخواستی هراس ندارند".
به گفته این جبهه، افغانستان زیر چیرگی گروه طالبان به پایگاه امن گروه‌های تروریستی بین‌المللی مبدل شده است.
جبهه آزادی افغانستان از جامعه جهانی و بازیگران منطقه‌ای دخیل در قضیه افغانستان خواسته است تا از "ادامه سیاست همکنشی و باج‌دهی به رژیم تروریستی طالبان در کشور دست برداشته و شریک جرایم ضد بشری گروه‌های تروریستی نشوند".
سفارت ایران
سفارت ایران در کابل هم در اعلامیه‌ای این یورش را نکوهش کرد و خواستار شناسایی و مجازات عاملان این رویداد شده است.
حامد کرزی
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور نیز این یورش را "تروریستی" خوانده و آن را خلاف موازین دینی و بشری عنوان کرده است.
عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصاحله ملی در دولت پیشین افغانستان این یورش را "بزدلانه" عنوان کرده و آن را نکوهش کرده است.
محمد محقق
محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز این یورش را نکوهش و با بازماندگان این یورش همدردی خود را ابراز نموده است.
او در ادامه نوشته است: "بدون شک این رویداد به دست حلقات افراطی تکفیری صورت گرفته که متاسفانه کشور افغانستان پس از چیرگی گروه طالبان به خانه امن پرورش این گروه های جنایتکار تبدیل شده و از سوی دیگر کدام تدابیر حفاظتی مطمئن نیز برای مسجدهای شیعه در نظر گرفته نشده است که این گونه رویداد ها هر از گاهی تکرار می شود".
یوناما
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) یورش بر نمازگزاران شیعه در هرات را نکوهش کرده است.
یوناما روز سه‌شنبه، 11 ثور، خواستار اقدامات فوری برای نگهبانی از شیعیان در کشور شده است.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در صفحه ایکس خود نوشته است: "تحقیقات و پاسخ‌گویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جامعه‌ شیعه افغانستان به فوریت مورد نیاز است".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала