نشست دوحه بدون حضور طالبان برگزار خواهد شد

© AP Photo / John Thysآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2023
عضو شوید
نشست دو روزه دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان قرار است در غیاب نماینده طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.
به گزارش اسپوتنیک، این نشست که برای تاریخ اول و دوم ماه می سال روان میلادی برنامه‌ریزی شده، بخاطر اظهارات امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل مبنی بر احتمال شناسایی راه‌هایی که "حاکمیت طالبان*" را در مسیر برسمیت‌شناسی قرار می‌دهد، مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل به خبرگزاری رویترز تایید کرده که "دبیرکل سازمان ملل دعوت نامه‌ای به مقام‌های بالفعل ارسال نکرده است."
علی‌رغم اینکه از حاکمیت دوباره طالبان* بر افغانستان نزدیک به دو سال می‌گذرد اما سازمان ملل در هیچ یک از نشست‌هایش که در بیرون از افغانستان برگزار شده نماینده یا نمایندگانی از امارت اسلامی را به حیث حاکمیت مشروع نپذیرفته است.
"حاکیمت طالبان*" به دو دلیل عمده، یکی عدم تمکین به ایجاد نظام فراگیر در افغانستان و عدم رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان به انزوا کشانده شده و مشروعیت ملی و بین‌المللی آن همواره محل بحث بوده است.
اخیرا معاون دبیر کل سازمان ملل در دانشگاه پرینستون امریکا ابراز امیدواری کرده که دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان ویژه کشورها در نشست دوحه به شناسایی قدم‌های کوچکی بپردازند که طالبان* را در مسیر به رسمیت‌شناختن قرار می‌دهد.
این اظهارات او از سوی ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان به مثابه حکم "کشتار زنان" ارزیابی شده و کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز خواستار عذرخواهی سازمان ملل شده است.
برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان از سازمان ملل به دلیل آنچه که جانبداری از طالبان* خوانده می‌شود به تندی انتقاد کرده و خانم امینه محمد نیز تاکنون بخاطر اظهاراتش که ناسنجیده و غیرمسوولانه توصیف شده عذرخواهی نکرده است.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
Первый заместитель генерального секретаря ООН Амина Мохаммед - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2023
سازمان ملل متحد پیشنهاد برگزاری نشستی درباره به رسمیت شناختن طالبان می دهد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала