برنامه ای اسرائیل برای تونل‌های حماس در غزه: پمپاژ آب از دریای مدیترانه

© AP Photo / Victor R. CaivanoИзраильский солдат стоит в подземном туннеле, обнаруженном под больницей Шифа в городе Газа
Израильский солдат стоит в подземном туннеле, обнаруженном под больницей Шифа в городе Газа - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.12.2023
عضو شوید
اسرائیل پمپ های بزرگی در غزه نصب کرد تا تونل های حماس را پر آب و آنها را غیر استفاده کند.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات امریکایی که با این طرح آشنا هستند در گزارشی اعلام کرد اسرائیل قصد دارد با پر کردن تونل‌های حماس در زیر نوار غزه با آب پمپاژ شده از دریای مدیترانه تونل‌های حماس را از بین برد.

برپایه این گزارش مقام های امریکایی گفته‌اند، که نیروهای دفاعی اسرائیل ماه گذشته پنج پمپ آب بزرگ را در نزدیکی اردوگاه الشطی در شهر غزه راه‌اندازی کرده‌اند که می‌توانند با پمپاژ هزاران متر‌مکعب آب در ساعت، ظرف چند هفته، تونل‌ها را با آب پر و آنها را به قنات تبدیل کنند.
به گفته آنها، اسرائیل ماه گذشته درباره ای این طرح با امریکا مشورت کرده، اما هنوز درباره اجرای آن تصمیمی نگرفته است. از جمله خطرات اجرای چنین طرحی می توان به سفره‌های آب زیرزمینی و خاک غزه که در حال حاضر مشکل ساز است و همچنین محکومیت جهانی دولت بایدن اشاره کرد.
Солдат стоит в тоннеле, вырытом, по словам израильской армии, боевиками ХАМАС - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2023
چندرسانه ای
تونل های مرگبار حماس
منابع گفتند، با این حال، مقام های اسرائیلی هنوز استفاده از آنها را تایید نکرده اند و این طرح را رها نکرده اند. به ویژه، مشخص نیست که شبکه ارتباطات زیرزمینی حماس چقدر گسترده است، چه چیزی در آنها وجود دارد، و چگونه آب دریا بر خاک و آب های زیرزمینی نوار غزه تأثیر می گذارد. جمعیت منطقه محصور که اکثراً به آب شیرین دسترسی ندارند، به شدت به آب شیرین وابسته است.
به گفته مقام های پیشین امریکایی که با این طرح آشنا هستند، روند مشابهی توسط نمایندگان ایالات متحده و اسرائیل مورد بحث قرار گرفت. در صورت تصویب، دولت رئیس جمهور جو بایدن در موقعیت دشواری قرار خواهد گرفت و در معرض محکومیت بین المللی قرار خواهد گرفت. در عین حال، این طرح به عنوان یکی از معدود راه‌های موثر برای از کار انداختن سریع شبکه تونل‌هایی که طول آن می‌تواند به 500 کیلومتر می رسد، تلقی می‌شود.
تشدید درگیری بین اسرائیل و حماس
مناقشه فلسطین و اسرائیل با منافع ارضی طرفین مرتبط است و برای چندین دهه منبع تنش و جنگ در منطقه باقی مانده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. دور جدیدی از رویارویی پس از یورش موشکی بی پیشینه ای اسرائیل از نوار غزه در صبح روز 7 اکتوبر آغاز شد. پس از گلوله باران گسترده، جنگجویان حماس وارد مناطق مرزی در جنوب کشور یهودی شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و گروگان ها را نیز گرفتند. شاخه نظامی جنبش، گردان های القسام، عملیات سیل الاقصی را اعلام کرد.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را آغاز کردند. ظرف چند روز پس از یورش، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز نوار غزه را به دست گرفت و حملات هوایی علیه اهداف، از جمله غیرنظامیان، در این منطقه را آغاز کرد. افزون بر این، اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام کرد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل آغاز شد: نیروها شهر غزه را محاصره کردند و محاصره در واقع به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد. از 24 نومبر تا 30 نومبر، آتش بسی بین تل‌آویو و حماس برقرار بود که برای تبادل ده‌ها گروگان و زندانی در دست یکدیگر منعقد شد، اما امکان تمدید آن وجود نداشت. ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنبش فلسطینی توافقات را نقض کرده و به خاک اسرائیل تیراندازی کرده است که در نتیجه درگیری‌ها دوباره آغاز شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала