بیانیه ای دانشجویان افغانستانی مقیم ایران در واکنش به سخنان اهانت آمیز حسینی مزاری

© Sputnik / J.Kargarرئیس خبرگزاری آوا: پشت پرده تمام حملات تروریستی دست امریکا قرار دارد
رئیس خبرگزاری آوا: پشت پرده تمام حملات تروریستی دست امریکا قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.12.2023
عضو شوید
دانشجویان افغانستانی مقیم ایران درو اکنش به سخنان اهانت آمیز رییس مرکز فرهنگی تبیان به باشندگان غرب کابل به ویژه مردم هزاره و شیعه با نشر بیانیه ای نکوهش و خواستار عدالت شدند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشجویان افغانستانی مقیم ایران در واکنش به افترائات، نشر اکاذیب و اهانت های سید نقیب الله حسینی مزاری؛ رییس مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان به مردم افغانستان به ویژه مردمِ هزاره و شیعه‌ی غرب کابل با نشر بیانیه آن را نکوهش و خواستار عدالت شده اند.
متن کامل بیانیه دانشجویان
بسم الله الرحمن الرحیم
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا/ قرآن کریم، احزاب ۵۸.
دشت برچی در ادبیاتِ حماسی مردم ما به دشت آزادگان معروف است، صدای دشت برچی، صدای تاریخیی عدالتخواهی مردم ما در ادوار حاکمیت تیرگی و سیاهی ست. غرب کابل با مقاومتِ تاریخی سه ساله‌ی مردم ما وحدت ذهنی دارد، تاریخ ما از دهمزنگ تا دشتِ برچی پر از ایستادگی، رشادت و فداکاری ست. در دوره‌ی جمهوریت دو جنبش تبسم و روشنایی، از همین خاکجای در برابر ستم و تبعیض ایستادند و نمونه ترین اعتراضاتِ مدنی را به نمایش گذاشتند. ادبیات، هنر، فلسفه، موسیقی در غرب کابل مخاطب یافتند و رشد کردند. جوانانِ سرزمین ما، از کوچه های خاکی غرب کابل شروع کردند و به مدال های المپیکی رسیدند. با این اوصاف، جریان هایی که به رقابت باور نداشتند و ندارند، دشمنی شان با غرب کابل تاریخی ست. مردم ما بارها از سوی فتوافروشان تکفیر شده اند، در مکتب، در درمانگاه، در مرکزهای آموزشی، در عبادتگاه ها نسل زدایی شده اند و در معرض جنایاتِ ضد بشری بوده اند و هستند، در کنار گروه های تروریستی، برخی از خشونت ورزانِ فرهنگی نیز با ابزارهای تهاجمی شان، همواره با مردم ما عناد ورزیده اند و همسو با قاتلان در جرایم بین المللی، معاونت کرده اند. این معاونت ها و عنادها چیزی از عظمت، حمیت و شجاعت مردم ما کم نکرده است، بارها نسل زدایی شده ایم، باز ایستاده ایم و شروع کرده ایم.
رئیس خبرگزاری آوا: امریکا پشت پرده تمام حملات تروریستی قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2018
رئیس خبرگزاری آوا: امریکا پشت پرده تمام حملات تروریستی قرار دارد
پس از فروافتادن حکومت جمهوری، در چندین مورد، سید نقیب الله حسینی مزاری؛ رئیس مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان، به تبعِ سایر دشنام گویان، تکفیر گرایان، فتوافروشان و حمله کنندگان به مردمِ هزاره و شیعه‌ی افغانستان، افترائاتِ عجیبی را مرتکب شده است، بخشی از مردم ما را خارج از دین دانسته است، مرتکبِ قذف جمعی شده است، اکاذیب غیر قابل باور را با مخاطبان اش در مشهد رضوی در میان گذاشته است. افزون بر اتهامات عجیب به مردم کابل، از غرب کابل و دشت برچی نیز نام گرفته است و آمار داده است که از میان هزاران فاحشه خانه، ۹۶۰ فاحشه خانه در دشت برچی و ۳۰۰ کلیسا در این ساحه، در زمان جمهوریت وجود داشته است. سپس این افترائات را از طریق خبرگزاری صدای افغان منتشر کرده است، در این مورد چند نکته قابل توجه است.
یک:) سید نقیب الله حسینی مزاری مسئول نهادی ست که در برخی از شهرهای ایران دفتر دارد و در مشهد الرضا(ع) این اتهامات را مطرح کرده است. در کابل نیز سالهایی ست که خودش را مورد حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد می کند و منسوب به نظام جمهوری اسلامی است، بنابر این خواستِ مردم هزاره و شیعه‌ی افغانستان، به ویژه دانشجویان، از مسئولان نظام جمهوری اسلامی، توضیح، بررسی و در نتیجه اقدام قانونی در این مورد است، امید می رود مسئولان محترم جمهوری اسلامی در این مورد این اتهامات واکنش نشان دهند و پاسخ دهند که سید نقیب الله حسینی مزاری چه نسبتی با جمهوری اسلامی دارد؟ ضمنا، نهادهایی کیفری برای دفاع از آزادی معنوی و حیثیت جمعی و جلوگیری از ارتکابِ این اتهامات اقدام قانونی نمایند.
دو:) هزاره های شیعه افغانستان، همواره در معرض تکفیر بوده اند و به نام رافضی در ادوارِ تاریخ نسل زدایی شده اند و اکنون نیز در معرض نسل زدایی، جنایت علیه بشریت و ستم های گوناگون است و هر از گاهیِ مورد حملاتِ مرگبار قرار می گیرند، بی تردید این گونه اتهامات به منظور انسانیت زدایی صورت می گیرد، تیغ گروه های تروریستی را تیزتر می کند، آزادی معنوی قربانیان را سلب می کند و اثرِ خسارات معنوی اش غیر قابل جبران است و فعلا احساسات، عزت، حیثیت جمعی مردم ما مورد حمله قرار گرفته است.سید نقیب الله حسینی مزاری، افزون بر این اتهامات، با دادخواهی توقف نسل زدایی هزاره ها نیز مخالفت کرده بود و داعیه‌ی ملی مردم هزاره و شیعه‌ را به بیگانه ها نسبت داد، از این جهت یگانه راه تطبیق عدالت اسلامی است و گزینه‌ی دیگری وجود ندارد.
سه:) سکوت برخی از شخصیت ها، نهادها و جامعه‌ی مذهبی در کابل، در اینباره پرسش بر انگیز است، از کنش ها و واکنش های برخی از نهادها در این گونه موارد، با تاسف معلوم می گردد که حق و عدالت در منظر شان جدی نیست و دفاع از مظلومان تنها شعار است‌. ولی در هر حال جامعه‌ی دانشجویی از بیداری مردم پرشور و شعور خویش و مواضع علمای مبارز، مراجع آگاه به زمان، شخصیت های فرهیخته و دلسوز مردم، در داخل و خارج سپاسگزار است. امیدواریم خدای بزرگ ما را در جهتِ یاری از ستمدیدگان و دشمنی با ستمگران توفیق بیشتر دهد، در پایان سخن، گفته های سید نقیب الله حسینی مزاری را نکوهش می کنیم و به اطلاع مردم می رسانیم که ما در هر صورت ممکن برای تطبیق عدالت در کنارِ مردم خویش هستیم و از هر ظرفیت ممکن برای تطبیق عدالت بهره خواهیم برد.
یادآوری می کنیم، که پیش از این سید حسینی مزاری رییس مرکز تبیان افغانستان در جریان سخنرانی خود در شهر مشهد ایران گفته بود که هزاران فاحشه خانه و صد‌ها کلیسا در دوران جمهوریت در کابل فعالیت داشت که از این میان تنها در غرب کابل ۹۶۰ فاحشه خانه و ۳۰۰ کلیسا فعالیت داشتند.
این گفته های سید حسینی مزاری با موج گسترده‌ای از انتقادهای شهروندان کشور روبرو گردید که اظهارات او را دروغ، افترا و مغرضانه قلمداد کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала