سفر پدر معنوی طالبان به افغانستان با هدف پا درمیانی میان پاکستان و گروه طالبان

فضل الرحمن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2024
عضو شوید
سیاستمدار پرنفوذ پاکستان و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام با هدف دیدار با مقام های گروه طالبان افغانستان و تلاش برای کمک به تنش‌زدایی میان دو کشور به کابل رفت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مولانا فضل الرحمان" به عنوان سیاستمدار پرنفوذ پاکستان و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام با هدف دیدار با مقام های گروه طالبان افغانستان و تلاش برای کمک به تنش‌زدایی میان دو کشور، به کابل رفت.
سفر مولانا فضل الرحمان به کابل بنا بر دعوت رسمی گروه طالبان صورت می‌گیرد. این بازدید زمانی انجام می‌شود که تماسی در سطوح بلندپایه دو کشور وجود ندارد و ناآرامی‌ها در مرزهای مشترک به این اختلافات افزوده است.
فضل الرحمن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2021
دیدار متقی با مولانا فضل الرحمن
رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در راس یک هیات ۱۱ نفره ساعاتی پیش فرودگاه بین المللی اسلام‌آباد را به مقصد کابل ترک کرد. عُبیداله نظامانی سرپرست سفارت پاکستان در افغانستان نیز در این سفر مولانا فضل الرحمان را همراهی می‌کند.
منابع آگاه در پاکستان گفتند: دیدار با ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان افغانستان در کندهار نیز در دستور کار مولانا فضل الرحمان قرار دارد. قرار است چالش گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در جریان دیدارهای چهره سیاسی پاکستان با مقام های حکومت سرپرست افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.
سفر هیات پاکستانی به ریاست مولانا فضل الرحمان درحالی انجام می شود ‌که اسلام‌آباد هفته گذشته میزبان هیات گروه طالبان افغانستان به ریاست ملا شیرین آخند معاون اطلاعات نظامی و راهبردی گروه طالبان افغانستان و والی کندهار طالبان بود.
بن بست در پیوندها از پیش بود، اما ناآرامی پاکستان و افغانستان به ویژه پس از چیرگی گروه طالبان بر کابل همچنان ادامه دارد و این اختلافات به دلیل اتهامات دو همسایه بر یکدیگر در بحث مبارزه با تروریسم، کم کاری در برابر نیروهای خشونت طلب، سوء مدیریت در مرزهای مشترک و به ویژه ادامه بیرون کردن شهروندان افغانستانی غیرمجاز از پاکستان عمیق‌تر شده است.
طالبان افغانستان با دعوت از مولانا فضل الرحمان به عنوان چهره سیاسی پرنفوذ در پاکستان برای سفر به کابل تلاش دارد تا مواضع خود در قبال تنش‌ها در روابط دو کشور و برون رفت از وضعیت کنونی از طریق وی را به دولتمردان اسلام‌آباد منتقل کنند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала