طالبان پاکستانی و افغانی باهم دوست بودند، اماحالا یکی تروریست و دیگری فرشته است

© @ocs.gov.afدرخواست مجدد طالبان برای کسب کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل
درخواست مجدد طالبان برای کسب کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2024
عضو شوید
کارشناس سیاسی: وقتی طالبان پاکستانی و افغانی علیه جمهوریت می‌جنگیدند هر دو برای پاکستان خوب بودند، اما حالا یکی تروریست و دیگری فرشته است.
به گزارش اسپوتنیک، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت طالبان امیدوارند که اختلافاتشان را با دولت جدید پاکستان برطرف کنند. به گفته وی، طرف افغانی از پاکستان سپاسگزار است که در زمان سختی پناهجویان را پذیرفته است، اما بدون هماهنگی با کابل، اخراج آنها را آغاز کرده است. راه های حل اختلافات با پاکستان چیست؟در پاسخ به این سوال، فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک گفت روابط طالبان و پاکستان نسبت به دور گذشته حکومتداری طالبان در افغانستان، با چالش‌های جدی مواجه است. امیدواری طالبان برای بهبود روابط با پاکستان شاید برای پاکستانی‌های خیلی جذاب نباشد؛ دلایلی مختلفی در این زمینه وجود دارد.
آقای ابرار درباره امنیت ملی و تروریسم: پاکستانی‌ها تی‌تی‌پی یا تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های هم‌سو را تروریست و اخلال‌ کننده‌ای امنیت ملی در این کشور می‌دانند‌، گروهی‌که پس از به قدرت رسیدن طالبان افغان انگیزه بیش‌تر برای رسیدن به قدرت پیدا کرده، صدها حمله و عملیات‌ هدف‌مند داشته که درآن صدها تن از نیروهای امنیتی را در پاکستان کشته و تلاش دارد تا خواست‌های خود را بر ارتش و آی‌اس‌آی به‌قبولاند. بنابراین تی‌‌تی‌پی‌ هم‌چنان به‌دنبال به‌چالش کشیدن دولت پاکستان است، مبحثی که پاکستانی‌ها آن‌را ناشی از آدرس و حمایت طالبان در افغانستان میدانند.
او همچنان درباره تی‌پی‌پی و طالبان گفت: این دو گروه در سال‌های متمادی در کنار و دوشادوش هم‌دیگر در برابر حکومت وقت افغانستان و نیروهای بین‌المللی جنگیدن، کشته و زخمی دادند تا این‌که پیروز شدند. در کنار هم‌دیگر بودن ناشی از هدف مشترک، دین یا مذهب مشترک، جغرافیای تقریبن مشترک و فرهنگ مشترک شکل گرفته؛ در آن زمان هر دو نوع طالب از دید ارتش و آی‌اس‌آی خوب بود ولی حالا یکی خوب و دیگری تروریست دانسته می‌شود، موضوعی که برای طالبان در افغانستان خیلی جذابیت ندارد و پاکستانی‌ها هم بهتر بر این موضوع اشراف دارند و میدانند که روابط دو طرف به این زودی غیر قابل گسست و تیره شدن است.
این کارشناس سیاسی درباره اظهارات بلخی درمورد دولت جدید پاکستان و طالبان افغان گفت: در باب آن‌چه گفته آمدیم؛ مبحث امنیتی برای پاکستانی‌ها در اولویت است این بدان معنا است اگر طالبان و پاکستان در این خصوص به توافقاتی دست نیابند، چالش‌های موجود بیش‌تر و روابط هم‌چنان تیره و تار خواهد بود، ولی در صورت شکل‌گیری گفت‌وگوها میان تی‌تی‌پی و دولت جدید پاکستان با حمایت طالبان افغان، ایجاد راه‌شیوه و راه حل برای رسیدن به نقطه‌ای مشترک میان دو طرف به احتمال خیلی قوی روابط میان طالبان افغان و پاکستان بهبود پیدا خواهد کرد و پاکستانی‌ها باز هم به‌عنوان یکی از لابی‌های قدرت‌مند طالبان در مجامع بین‌المللی ظاهر خواهند شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала