کسر بودجه ای ده‌ها میلیارد یورویی اعضای اروپایی ناتو

© AP Photo / Olivier MatthysШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2024
عضو شوید
اعضای اروپایی ناتو با کسر بودجه ای ده‌ها میلیارد یورویی روبه‌رو هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، فایننشال‌تایمز گزارش داده است، که اعضای اروپایی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به حدود ۵۶ میلیارد یورو برای رسیدن به حداقل هزینه دفاعی این پیمان نظامی نیاز دارند.
این رسانه روز دوشنبه، ۱۸ مارچ در گزارشی نگاشته که امریکا دوسوم از کل هزینه‌های ۱.۳ تریلیون دالری ناتو را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده بود که بیش از دو برابر ۳۹۳ میلیارد دالری است که مشترکاً کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا و ناروی هزینه کرده‌اند.
Открытие первой авиабазы НАТО на Западных Балканах в Албании - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2024
چندرسانه ای
گشایش نخستین پایگاه هوایی ناتو در بالکان غربی در آلبانی
در این گزارش آمده است: "ایتالیا، اسپانیا و بلژیک در میان شش کشور اتحادیه اروپا با بدهی بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود در سال گذشته قرار داشتند".
در همین حال، یافته‌های موسسه آلمانی "آیفو" نشان می‌دهد که آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک تا رسیدن به هدف ناتو برای سرمایه‌گذاری دو درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی که اعضای این پیمان در سال ۲۰۱۴ پس از آغاز درگیری‌ها در اوکراین با آن موافقت کرده بودند، فاصله دارند.
براساس یافته‌های این موسسه، برلین ۱۵.۲ میلیارد دالر کمتر از سقف تعیین شده در سال گذشته هزینه کرده است؛ در حالی که رُم، مادرید و بروکسل به ترتیب ۱۲ میلیارد، ۱۱.۷ میلیارد و ۵.۱ میلیارد دالر عقب‌تر بودند.
ناتو انتظار دارد که ۱۸ عضو این پیمان نظامی ۳۲ عضوی در سال جاری به معیار دو درصدی خود دست یابند.
این در حالی است، که دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا ماه گذشته هشدار داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور از اعضای ناتو که نتوانند به هزینه‌های دو درصدی خود دست پیدا کنند، حمایت نخواهد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала