امریکا به دنبال سودجویی از یورش تروریستی مسکو با اشاره به ردپای افغانستان در این رویداد

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر Автомобили скорой помощи у концертного зала "Крокус Сити Холл", где произошла стрельба
Автомобили скорой помощи у концертного зала Крокус Сити Холл, где произошла стрельба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2024
عضو شوید
تاریخ سیاست خارجی دولت امریکا، گویای اجرای اصل "تبدیل تهدید به فرصت" است، شرط "تبدیل تهدید به فرصت" در گروی نبود تعریف مطلق برای دوست، شریک و همکار در سیاست خارجی می باشد و اکنون امریکا از یورش تروریستی مسکو و پیوند دادن ردپای افغانستان در این یورش تروریستی به سود خود کار می گیرد.
به گزارش اسپوتنیک، مایکل مک کال، رئیس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا، با یادآوری پیش‌بینی‌های مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی، درباره توانایی شاخه افغانستان داعش برای انجام یورش ها در بیرون از افغانستان، که به سی‌بی‌اس گفته بود، پس از شش ماه داعش افغانستان/خراسان توانایی یورش به کشورهای خارجی را پیدا می کند. اما به جای شش ماه، 2 هفته طول کشید گفت: "ردیابی افغانستانی ها در یورش تروریستی در تالار شهر کروکوس پیرامون مسکو در امریکا یک واقعیت ثابت شده تلقی می شود".
به گفته وی، امریکایی ها به مسکو درباره ای تهدید داعش هشدار داده بودند و اکنون به متحدان اروپایی خود نیز امریکا این هشدار را داده است.
Возгорание в концертном зале Крокус Сити Холл, где произошла стрельба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2024
وزارت خارجه روسیه: دیدگاه امریکا در رویداد کروکوس کینه توزانه است
کارشناسان سیاسی و اجتماعی در پاسخ به این پرسش که چرا امریکا در اشاره به ردپای افغانستان در یورش تروریستی مسکو اینقدر اصرار دارد؟ دیدگاه های شان را چنین بیان کردند.
تاریخ سیاست خارجی امریکا بیانگر این است که از هر تهدید به دنبال فرصت و سودجویی باشد
حمید تبرزن کارشناس مسایل سیاسی و اجتماعی در این باره چنین گفت:

"تاریخ سیاست خارجه دولت امریکا، گویای اجرای اصل "تبدیل تهدید به فرصت" است، شرط "تبدیل تهدید به فرصت" در گروی عدم تعریف مطلق برای دوست، شریک و همکار در سیاست خارجی می باشد.

در اجرای اصل "تبدیل تهدید به فرصت" دوست شما می تواند دشمن شما بشود! و دشمن شما می تواند شریک سیاسی شما گردد!

فهم چنین منطقی در نگرش سیاسی و جهان بینی منفعت گرایانه ( پراگماتیسم امریکای ) قابل فهم است.

برای نمونه؛ به هنگام ظهور جریان های اسلامگرا در منطقه جنوب غرب آسیا تا شرق مدیترانه با نفوذ سیاسی و دادن کمک های مالی، دولت امریکا توانست در جهت تامین منافع راهبردی و دراز مدت ایالات متحده امریکا سمت و سوی فعالیت های گروه های جهادی و اسلامی را هدایت کند .

بسیاری تصور داشتند اقدامات حزب بعث عراق در راستای اتحاد خلق عربی با محور هویت عربی - اسلامی تهدیدی برای امریکا و غرب است. اما با دو جنگ خلیج فارس در روند 30 ساله گذشته رویدادهای منطقه خاورمیانه مشخص نمود این تهدید تبدیل به فرصتی شد که سرانجام، برنده نهایی ایالات متحده امریکا، و بازنده نهایی مردم عراق و سوریه بودند.

با یورش یازده سپتمبر به ساختمان مرکز تجارت جهانی نیویورک، پندار بر این بود که هیمنه ای دولت امریکا فروریخت اما دو‌ جنگ افغانستان و جنگ خلیج فارس نشان داد، که این تهدیدها، با یک فرصت سازی برای دولت ایالات متحده امریکا سود آور است تا از ناحیه غرب آسیا دو‌رقیب خود چین و روسیه را بیشتر در تنگنا ببرد. با سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و دوباره قدرت گرفتن طالبان که ذاتاً رودروی تمدن امروزین است بسیاری از نگرندگان سیاسی چشم به راه بودند تا بدانند که امریکا با تهدیدهای طالبان و دیگر گروه های تروریستی هم سو با طالبان که در خاک افغانستان لانه کرده اند چگونه واکنش می دهد.

اما دیدیم که به طرز پیچیده ای همین گروه های تروریستی برای هرکس که در منطقه غرب آسیا از امریکا حرف شنوی نداشته باشد ابزار فشار و آزار خواهد بود. از ایران گرفته تا پاکستان و روسیه! حتی یورش های تروریستی شبه نظامیان ارتش آزادی بخش بلوچ در پاکستان زیر این فرضیه قابل پیش بینی و توصیف است!".

او در ادامه با اشاره به سخنان مایکل مک کال گفت:

"سخنان مک کال حاکی از کنایه ظریفی است که کنایه وار می خواهد بگوید؛ "بدانید اگر بخواهیم می توانیم عملیات تروریستی در خاکتان انجام می دهیم اما نه دستانمان آلوده به خون می گردد و نه در معرض اتهام خواهیم بود" و دیدیم به جای شش ماه، دو 2 هفته بعد یورش تروریستی مسکو رویداد".

تبرزن چنین نتیجه گیری کرد: "آنچه توصیف شد یک نمود از اجرای اصل " تبدیل تهدید به فرصت" در سیاست خارجی و امنیت ملی دولت ایالات متحده امریکا است کسانی توان اجرای چنین اصلی را دارند که در فرهنگ و دیدگاه آنان معیار و ملاک تشخیص دوست و دشمن بدست آوری سود است که فلسفه سیاسی پراگماتیسم امریکای آبشخور فکری دست اندرکاران سیاست خارجی دولت ایالات متحده امریکا است، که می توانند چنین روندی را پیش ببرند!".

Возгорание в концертном зале Крокус Сити Холл, где произошла стрельба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2024
پایان عملیات نجات در تالار شهر کروکوس
پیوند دادن ردپای افغانستان با رویداد تروریستی مسکو از سوی امریکا زیر فشار دادن طالبان است تا برای آنها بازی کنند
آقای افشار دیگر کارشناس مسایل سیاسی در این باره چنین روشنگری کرد:

"پس از این که طالبان در نشست دوم دوحه شرکت نکردند و با خواسته های امریکا همراهی نکردند و امریکا نتوانست به هدف هایش پس از نشست دوحه دست پیدا کند و طالبان هم در جریان یکسال پسین همچنان بیشتر با کشورهای مخالف امریکا در منطقه مانند: چین، ایران و روسیه همکنشی کرده و از درگیری و کشمکش با این کشورها پرهیز کرد، امریکا بیشتر حساس شده و یکسری تمهیدات را روی دست گرفت تا گروه طالبان را بیشتر زیر فشار قرار بدهد.

یکی از راه های که امریکایی ها تصور می کنند می توانند طالبان را مجاب بسازند در زمین امریکایی ها بازی بکنند تحریک کردنی یا زیر فشار قرار دادن طالبان از سوی پاکستان است. ارتش پاکستان زیر تاثیر نفوذ مستقیم سرویس های استخباراتی انگلیس و امریکا قرار دارد. و در جریان سالهای گذشته در موردهای بیشمار نشان داده که بیش از آن که منافع ملی پاکستانی ها را در مد نظر قرار بدهد در راستای هدف های غربی ها کار می کند. خوب با وجود اینکه در جریان بیست سال گذشته طالبان پیوندهای تنگاتنگی با پاکستانی ها داشتند و پاکستانی ها از آنها در عملیات های انتحاری در عملیات های نظامی کار می گرفتند و پاکستان در بحث های اقتصادی طالبان را کمک می کردند، اما پس از آن که گروه طالبان در افغانستان و در کابل جا به جا شدند. پاکستان برای هدف های امریکایی ها موضع خصمانه در برابر طالبان اتخاذ کردند و خلاف آن چیزی که تصور می شد ممکنه یک هم پیمان راهبردی برای طالبان پاکستانی ها باشند اما چون سیاست امریکایی ها ایجاب می کند، که پاکستان و طالبان در برابر هم قرار بگیرند خوب این رخ داده و می بینیم، که طالبان را از آدرس پاکستانی ها دارند زیر فشار قرار می دهند.

اما این به نوبه خودش و به تنهایی کفایت نمی کند و امریکایی ها در فضایی رسانه ای و دیپلماتیک در ماه های پسین به شدت بحث دوباره به میان آمدن گروه های تروریستی و بکار شدن آنها در افغانستان را بازتاب می دهد. همه ای از این کارکردها و کنش های رسانه ای و دیپلماتیکی باز نتیجه اش به آن بر می گردد که می خواهند طالبان را بیش از بیش زیر فشار قرار بدهند تا در راستای چیزی که نقش راه امریکایی ها تعیین می کنند آنها کار کنند".

Возгорание в концертном зале Крокус Сити Холл, где произошла стрельба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2024
لحظه به لحظه با کروکوس؛ 143کشته و بیش از 121 زخمی/ دستگیری تروریستان/ واکنش ها + ویدیو و نگاره ها
او در ادامه افزود:

"در بحث انتحار و انفجاری هم که در مسکو رخ داد بازهم به همین شکل امریکایی ها تلاش می کنند که روس ها را متقاعد بسازند، که آنها از آدرس کارکردهای گروه های تروریستی در افغانستان آسیب دیده اند و به گونه ای پیوندهای روس ها را با طالبان تیره تر بسازند و طالبان را از آدرس کشورهای همسایه خود شان هم بیشتر زیر فشار قرار بدهند. به این جهت من فکر می کنم که اشاره مستقیم امریکایی ها در رد پای افغانستان در یورش های تروریستی بیشتر برای زیر تاثیر قرار دادن سیاست طالبان در همراهی یا نا همراهی نکردن با امریکایی ها و کشورهای همسایه شان است".

یادآوری می کنیم، که تیراندازی و آتش سوزی در شامگاه 22 مارچ پیش از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو رخ داد. خبرنگار اسپوتنیک که شاهد این حادثه بود گزارش داد، که چند مرد استتار شده و بدون ماسک به داخل سالن هجوم بردند، آنها در محدوده نقطه خالی به مردم شلیک کردند و بمب های آتش زا پرتاب کردند. برپایه آخرین داده های کمیته تحقیق، 139 نفر جان باختند.
مارگاریتا سیمونیانسردبیر گروه رسانه ای راسیا سیوودنیا و (خبرگزاری اسپوتنیک زیر مجموعه این گروه رسانه ای می باشد)، از افزایش شمار قربانیان به 143 نفر خبر داد. برپایه گزارش وزارت شرایط اضطراری، 152 نفر در نتیجه این تروریست زخمی شدند. بیست و چهارم ماه مارچ عزای عمومی اعلام شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، که هر چهار عامل یورش تروریستی پیدا و دستگیر شدند - آنها سعی کردند بگریزند و به سوی اوکراین در حال حرکت بودند، جایی که "پنجره ای" برای آنها در طرف اوکراین آماده شده بود تا از مرز بگذرند. وزارت داخله روسیه گزارش داد، که این افراد خارجی هستند. رئیس جمهور خاطرنشان کرد، که در مجموع 11 نفر دستگیر شدند و نیروهای امنیتی در تلاش هستند تا کل پایگاه تروریستان را کشف کنند. به گفته سرویس امنیت فدرال روسیه، سلاح های مورد استفاده تروریستان از پیش در یک انبار آماده شده بود. پوتین گفت، که روسیه نه تنها با یک یورش تروریستی بدبینانه برنامه ریزی شده، بلکه با کشتار جمعی آماده و سازماندهی شده غیرنظامیان روبرو است. رئیس جمهور تاکید کرد، که همه ای دست اندرکاران، سازمان دهندگان و مشتریان این جنایت به مجازات عادلانه و اجتناب ناپذیر محکوم خواهند شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала