تشدید تنش‌ میان پاکستان و گروه طالبان؛ آیا گزینه نظامی روی میز اسلام‌آباد است؟

© @HafizZiaAhmadXمتقی به فرستاده ای پاکستان: افغانستان و پاکستان باید از رویارویی خودداری کنند
متقی به فرستاده ای پاکستان: افغانستان و پاکستان باید از رویارویی خودداری کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2023
عضو شوید
فراخواندن نماینده گروه طالبان افغانستان از سوی وزارت خارجه پاکستان پس از یورش دیروز به نیروهای امنیتی این کشور در ایالت خیبرپختونخوا تنش‌های را میان پاکستان و گروه طالبان وارد مرحله جدیدی کرد و منابع آگاه در اسلام‌آباد مدعی شدند که گزینه اقدام نظامی در خاک افغانستان روی میز پاکستان است.‌
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رسانه‌های پاکستانی یورش مرگبار به یک پایگاه ارتش پاکستان در شهر "دیره اسماعیل خان" واقع در ایالت خیبرپختونخوا به عنوان ولایت همجوار مرزی با افغانستان باعث شد تا دولتمردان پاکستانی اتهام کارشکنی در برابر کابل در مقابله با پدیده تروریسم در مرزهای مشترک را تکرار کنند.
واکنش اسلام‌آباد به حدی شدت یافت که قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان شامگاه روز گذشته با احضار سرپرست سفارت گروه طالبان (نماینده طالبان در اسلام‌آباد) اعتراضات قوی به یورش روز گذشته به نیروهای پاکستانی را به طرف افغانستانی منتقل کرد. پاکستان مدعی شد که تروریستان دخیل در این حمله از قلمروی افغانستان استفاده کرده و گروه "تحریک جهاد" که نزدیک به گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان شناخته می‌شود، مسئولیت یورش به پایگاه ارتش را برعهده گرفته است.
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2023
مجاهد به پاکستان: متوجه امنیت خود باشید و یورش دیروز را به ما پیوند ندهید
برپایه این گزارش، پاکستان اکنون به انتقام تهدیدکرده و منابع نظامی از تکاپوی این کشور برای اقدام نظامی در خاک افغانستان در برابر آنچه طرف پاکستانی پناهگاه‌های تروریستان می‌خواند، خبر می‌دهند.
روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون امروز نوشت: اگرچه پاکستان گزینه‌های احتمالی برای انتقام کشته شدن ۲۳ نظامی خود را علنی نکرده است، اما منابع گفتند، که یورش های برون مرزی و همچنین یورش های هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن پناهگاه های تروریستان در افغانستان روی میز است.
در این گزارش آمده است: پاکستان یورش پسین را یک جنایت جدی و تحریک آمیز می داند و اطمینان دارد کسانی که پشت این یورش هستند تاوان آن را می پردازند. منابع تاکید کردند، که پاکستان احتمالاً اقدامات "شدید و قاطع" در برابر گروه تروریستی دخیل در این یورش را انجام خواهد داد.
نقش پارلمان پاکستان در روند صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2023
یورش انتحاری در پاکستان از سوی یک طالب افغانستانی انجام شده بود
پاکستان، تحریک گروه طالبان پاکستان را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده و هرگونه مذاکره و سازش با این گروه را منتفی اعلام کرده است. از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان، طالبان پاکستانی به یک چالش جدی در روابط دو کشور تبدیل شده است تا جایی که اسلام‌آباد اعلام کرد: از زمان بیرون شدن نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن گروه طالبان، یورش های تروریستی در پاکستان به ویژه با طراحی و مدیریت طالبان پاکستانی به شدت افزایش یافته است.
در عین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان افغانستان هرگونه ادعای طرف پاکستانی مبنی بر کم کاری در مبارزه با تروریسم و مدیریت مرزهای مشترک را بی پایه دانسته و از اسلام‌آباد خواست تا راهکار مشکلات خود را در داخل بجوید و دست از متهم‌ ساختن همسایه خود بردارد.
طیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2023
ارتش پاکستان: 25 سرباز و 27 تروریست در دیره اسماعیل خان کشته شدند
یادآوری می کنیم، که شاخه امور رسانه ای ارتش پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد، که در سه رویداد جداگانه در دیره اسماعیل خان خیبر پختونخوا، ۲۵ سرباز ارتش پاکستان جان باختند و ۲۷ تروریست نیز کشته شدند.
این بالاترین آمار تلفات یک روزه ارتش پاکستان در اثر یورش های تروریستی در سال روان است. پیش از این در ماه جولای ۱۲ سرباز در عملیات نظامی جداگانه در مناطق ژوب و سویی بلوچستان کشته شدند. رادیو دولتی پاکستان گزارش داد، انوارالحق کاکار، نخست وزیر پاکستان، این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت که نیروهای امنیتی از چنین "اقدامات بزدلانه" تضعیف نخواهند شد. وی گفت که تمام ملت به شهدایی که جان خود را در جنگ در برابر تروریسم فدا کردند درود می فرستند. نخست وزیر پاکستان همچنین به مقامات دستور داد تا بهترین درمان را به زخمیان ارائه دهند.
پاکستان در جریان بیش از چهل سال از گروه های مخالف حکومت های افغانستان با همکاری امریکا پشتیبانی می کرد. این کشور در زمان حضور نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان از مجاهدین پشتیبانی و پس از آن در جریان بیش از ۳۰ سال از گروه طالبان و القاعده پشتیبانی می کرد و حکومت های پیشین افغانستان همیشه پاکستان را متهم به پشتیبانی از تروریسم می کرد و اما مسئولان این کشور همیشه این گفته های مسئولان حکومت های پیشین افغانستان را نادیده می گرفت و از گروه های ضد حکومت افغانستان به سود خود کار می گرفت. اکنون صفحه برگشته و پاکستان گروه طالبان را متهم به پشتیبانی از گروه های تروریستی می کند. مسئولان پاکستان از چیرگی گروه طالبان بر افغانستان در دوره ای نخست و دوم گروه طالبان پشتیبانی می کرد و در دور نخست گروه طالبان، پاکستان نخستین کشوری بود که گروه طالبان را به رسمیت شناخت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала