کشورهای همسایه و روسیه تامین امنیت افغانستان را در مشارکت همه ای شهروندانش در قدرت می دانند

© iStock.com / KeithBinnsКарта Афганистана
Карта Афганистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2024
عضو شوید
طریقه کسب امنیت در افغانستان برای کشورهای همسایه، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مشارکت مردمی در اداره حکومت به منظور بکار گیری ظرفیت و توانایی همه شهروندان در اداره و مدیریت این کشور است و مبارزه با تروریسم را نمی توان نقطه مشترک در همکاری متقابل "گروه همفکران" در افغانستان دانست، مگر آنکه استانداردهای یکسان برای ویژگی های تروریستان معین شده باشد.
به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف، رئیس اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان اعلام کرد، که ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش افغانستان رسما وجود دارد.
به گفته این دیپلمات، "همفکران"، روسیه، آسیای مرکزی و کشورهایی هستند که مستقیماً از تروریسم رنج می برند. اینها ایران و پاکستان هستند.
کابلوف می گوید: "بدون رسمی سازی، چنین ائتلافی وجود دارد. اما تنها زمانی می‌تواند مؤثر باشد که ما منطقه‌گرایان، بیش از هر کس دیگری، به‌ویژه [شریک‌های] بیرون از کشور علاقه‌مند به ثبات منطقه، با مقام های افغانستان همکاری کنیم. زیرا قدرت واقعی در افغانستان، مقام های کنونی هستند".
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2024
نبیل: داعش در افغانستان به سه دسته تقسیم شده است
کارشناسان در پاسخ به این پرسش که "افراد همفکر" در روسیه چقدر به مبارزه مشترک با تروریسم و داعش با طالبان علاقه مند هستند؟ دیدگاه های شان را بیان کردند.
حمید تبرزن کارشناس مسایل سیاسی و اجتماعی در این باره دیدگاهش را چنین بیان کرد:

"طالبان، گروه های سیاسی درون‌ افغانستان، کشورهای پیرامون افغانستان و دارندگان سود مشترک بر خواسته ی برقراری امنیت و آسایش، هم میانه و دارای نقطه مشترک هستند. ولی به تناسب راه بدست آوردنِ امنیت میان کشورهای هم سود، اختلاف پدیدار گردیده است.

با نگاهی به عملکرد و حضور 20 ساله امریکا و هم پیمانانش در افغانستان، طریقه کسب امنیت امریکا در افغانستان، توسعه ارتباطات به ویژه با گسترش اینترنت به منظور تغییر هویت مردم افغانستان با تکرار همان روندی بود که با بهار عربی، هویتِ عربی - اسلامی مردم کشورهای عرب زبان شمال افریقا و جنوب غرب آسیا را تغییر دادند. با سازش طالبان و امریکا و سرنگونی جمهوری اسلامی افغانستان، ثابت گردید، رویه ی به مانندی بهار عربی در افغانستان کارآیی ندارد".

او در ادامه افزود:

"طریقه کسب امنیت پاکستان در افغانستان با هدف تسلط و نفوذ بر همه گروههای تروریستی و گروه طالبان است تا از آن طریق، امنیت ملی خود، ابزار فشار و امتیاز گیری از همسایگان و امکان همکاری بیشتر با امریکا جهت دریافت کمک های بلاعوض امریکا و شیوخِ حاشیه خلیج فارس برای پاکستان فراهم آید.

طریقه کسب امنیت برای ایران، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی، مشارکت مردمی در اداره حکومت به منظور بکار گیری ظرفیت و توانای همه شهروندان در اداره و مدیریت کشور است.

چرا که این کشورها پیوندهای دیرینه با افغانستان دارند و بخاطر پیوندهای فرهنگی و تاریخی اگر حکومتی با مشارکت عموم مردم، اداره گردد منافع روسیه و ایران و همسایگان شمالی افغانستان تامین می گردد.

هند، چین، ایران، پاکستان، کشورهای آسیانه میانه (ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان و حتی قزاقستان) همچنین روسیه، همگی خواهان امنیت و آسایش در سراسر پهنه ای افغانستان هستند".

Российские флаги, установленные в Москве ко Дню государственного флага России - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2024
متهم شدن امریکا از سوی روسیه به خاطر بنیانگذاری شاخه خراسان داعش در افغانستان
کابلوف واقعیتِ چیرگی طالبان بر افغانستان را می داند
او درباره ای سخنان کابلوف چنین روشنگری کرد:

"ضمیر کابلوف باور دارد طالبان به تدریج واقعیت حاکم بر افغانستان را خواهد پذیرفت و از روی تجربه به عقلانیت و حکمت برای اجرای سیاستِ مُدرن در بعد نظریِ و عملیِ حکمرانی خواهد رسید و به ناچار تغییر رویه حکمرانی خواهد داد.

بنابراین طریقه کسب امنیت پایدار از راه مشارکت همگانی و بکارگیری همه استعدادها و ظرفیت های مردمی در امر حکمرانی، نقطه مشترک "افراد همفکر" در روسیه و بیرون از روسیه می باشد".

Советник президента США по вопросам национальной безопасности Джон Болтон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2024
بولتون: ترامپ و بایدن در تبدیل کردن افغانستان به لانه ای هراس افگنی با محوریت داعش خراسان مقصر اند
او درباره ای مبارزه با تروریسم و همکاری های متقابل میان کشورهای همفکر گفت:

"مبارزه با تروریسم را نمی توان نقطه مشترک در همکاری متقابل "گروه همفکران" در افغانستان دانست مگر آنکه استانداردهای یکسان برای تعیین ویژگی های کارکردهای تروریستان معین شده باشد.

خوشبختانه شاخصه های تعیین فعالیت های تروریستی در ایران، روسیه و همسایگان شمالی افغانستان از انطباق بالای برخوردار می باشد.

همین تطابق بالای شاخصه های تعیین فعالیت های تروریستی در ایران، روسیه و همسایگان شمالی افغانستان توانسته است، با یک اِتِلاف ( اِئتلاف) نانوشته و هماهنگ، بر پایه ی پیشینه ی دیرینِ پیوند های تاریخی، فهم مشترک برای تشکیل " گروه همفکران" را ایجاد نماید".

ایروانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2023
نماینده ایران در سازمان ملل: حضور داعش و القاعده تهدیدی جدی برای افغانستان و کشورهای همسایه است
تفاهم با طالب در واقع یکجای شدن با برنامه های ویرانگر امریکا است که به ضرر کل منطقه به پایان خواهد رسید.
عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل درباره ای دیدگاه ضمیر کابلوف و مبارزه مشترک در برابر تروریسم و گروه داعش چنین گفت:

"روسیه باید راه درست را انتخاب کنند، چرا که امکان هیچگونه تفاهم راهبردی با گروه طالبان وجود ندارد و گروه طالبان لشکر نیابتی امریکا در منطقه است. و این گروه به خاطر مختل ساختن امنیت، نظم منطقه این گروه را دوباره بر سر قدرت آورد و هدف نهایی هم این است که به ذخیره های بسیار هنگفت دست نخورده ای آسیای مرکزی و قفقاز دست پیدا بکنند و همین منطقه را دچار هرج و مرج بسازند و حتی در یک تحلیل کلانترش ممکن نقشه جغرافیای این کشورها تغییر کند. از این خاطر است، که این راهبرد در آخرین تحلیل اش به بن بست می خورد و روسیه باید به نیروهای بومی که انگیزه مقاومت و مبارزه در برابر طالب و داعش که هردو از یک سرچشمه آب می خورند، روی بیاورد و راهبرد دیگری روی دست بگیرد و در غیر آن تفاهم با طالب در واقع یکجای شدن با برنامه های ویرانگر امریکا است که به ضرر کل منطقه به پایان خواهد رسید".

وقوع انفجار در شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.11.2023
جان باختن ۴۲۷ تن در یورش های داعش در دو سال حاکمیت گروه طالبان در افغانستان

او همچنان مبارزه روسیه با گروه های تروریستی در منطقه و جهان را به کنکاش گرفته، افزود:

"من برای تان به یقین کامل می گویم، که اگر طالبان از بین برود و نباشد داعش هم از بین می رود و داعش هم دیگر وجود نخواهد داشت. داعش اکنون وجود ندارد و این پروژه در سال 2014 شکست خورد و هیچ هم چون چیزی وجود ندارد و خود طالبان همین را تنظیم می کنند و میارن در منطقه و از همین طریق امتیازی گیری می کنند.

پرچم داعش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2023
مدرک های نظامی فاش‌ شده‌ ای امریکا: افغانستان به مرکز هماهنگی مهم داعش تبدیل شده است
هرگونه همکنشی و تفاهم با طالبان برای مبارزه در برابر تروریسم بیهوده است
نورزاد در پایان چنین نتیجه گیری کرد:

"به نظر مه روس ها بیشتر از لابی گران باید به منافع کلان و حیاتی خود فکر بکنند و راهبردهای کلان خود را یکمقدار زیاد تهاجمی تر طراحی و برنامه ریزی بکنند. چرا که طالب عنصر قابل اعتماد نیست و وقتی که عنصر قابل اعتماد نیست هرگونه تفاهم با این گروه و یکجای شدن به خاطر مبارزه با داعش بازی موش و پشک است".

پرچم داعش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2022
روزنامه کیهان ایران: بخشی از بدنه طالبان فرقی با داعش ندارد و در یورش های پسین افغانستان دست دارد
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون گروه داعش چندین انفجار بزرگ را در افغانستان به ویژه در میان شیعیان راه اندازی و صدها شهروند افغانستان را به خاک و خون کشیده است. در آخرین یورش داعش همین یک ماه پیش بر شهروندان افغانستان در کابل بانک نو در ولایت کندهار بیش از ده ها تن کشته و زخمی شدند.
در همین حال، طالبان همیشه ادعا می کنند، داعش را سرکوب کرده و داعش توانایی عملیات های بزرگ را در افغانستان و منطقه ندارد.
این در حالیست، که داعش خراسان که مرکز آن در افغانستان است ادعای یورش بر کابل بانک نو کندهار و تالار کروکوس مسکو را به دوش گرفته اند.
کارشناسان هم می گویند، که با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان، گروه های تروریستی الهام گرفته و فعالیت شان در منطقه و جهان افزایش و گسترش پیدا کرده است.
چندی پیش، وزیر دفاع روسیه در نشستی با مقام‌های ارشد نظامی این کشور، از افزایش شمار داعشیان خبر داده و افغانستان را تهدید اصلی برای آسیای میانه دانست.
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه در نشست هیئت مدیره این سازمان گفت: "شمار شبه نظامیان "دولت اسلامی" (داعش، سازمان ممنوعه در فدراسیون روسیه) در جهت راهبردی آسیای مرکزی در جریان سال 15 درصد افزایش پیدا کرده است".
شایگو گفت: "وزارت دفاع روسیه در آغاز، چگونگی حل وظایف تضمین امنیت نظامی در جهت راهبردی آسیای مرکزی را مورد بحث قرار خواهد داد. وضعیت در منطقه همچنان دشوار است. بزرگترین تهدید هنوز از افغانستان است. در سال گذشته، شمار شبه نظامیان دولت اسلامی 15 درصد افزایش یافته است".
وزیر دفاع روسیه تصریح کرد، که هدف اصلی داعش گسترش ایدئولوژی رادیکال و فعالیت‌های تروریستی در مرزهای جنوبی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است.
رئیس وزارت دفاع روسیه در ادامه اضافه کرد، که افزایش نزدیک به 20 درصدی تولید مواد مخدر و قاچاق آن از طریق جمهوری‌‎های آسیای میانه پیش‌بینی می‌شود.
از سوی هم آقای سرگئی شایگو تأکید کرد: "ما در حال انجام اقدام‌های پیشگیرانه هستیم".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала